Veelgestelde vragen

Hier kan u het antwoord vinden op enkele veelgestelde vragen over onze producten en diensten.

De meest gestelde vragen

Voor hoeveel voertuigen?

Bij je besluit om een oplaadpunt te nemen, denk je natuurlijk vooral aan vandaag. Welke elektrische auto wil je nu opladen?

Tip: Kijk ook naar de toekomst. Vandaag heb je misschien een plug-in hybride, je volgende auto wordt dan waarschijnlijk al volledig elektrisch. Ga na hoeveel voertuigen er nu gemiddeld bij je gebouw regelmatig geparkeerd staan.

Nu rekening houden met een toekomstige uitbreiding van het elektrische wagenpark scheelt je later veel kosten.

Bezoekers ook?

Is jouw auto de enige, of moeten er ook auto’s van klanten of collega’s worden opgeladen op je locatie?

Als er verschillende voertuigen gaan laden, kan het slim zijn om een vorm van identificatie te gebruiken op je oplaadpunt. Denk aan: laadpassen | app | Of geef je energie gratis aan iedereen?

Laden op goedkope stroom?

Wek je op jouw locatie al energie op, met windmolens of zonnepanelen?

Die energie is vaak spotgoedkoop. Dus ideaal om in je elektrische auto’s te stoppen. Zonde om niet te gebruiken.

Heb je nog geen eigen opwekking? Overweeg je dat wel te doen? Houd rekening met de mogelijkheden van je oplaadpunt om daarvan gebruik te maken.

Op welke plek komt het laadpunt?

Je keuze voor de plek van het laadpunt kan grote gevolgen hebben voor de kosten. Hoe ver is die plek van de meterkast? Over die afstand moeten elektrische leidingen worden aangelegd.

Of is die parkeerplek helemaal niet op je eigen terrein? Dan moet je nagaan of je daar wel laadpalen mag neerzetten.

Bedenk dat je huidige parkeerplaatsen niet altijd de beste plek zijn om in de toekomst elektrische auto’s te gaan laden.

Wel of geen vaste kabels?

Je hebt het vast gezien: mensen die een aansluitkabel uit de koffer halen om hun auto mee op te gaan laden. Op steeds meer plekken zien we ook dat laadpunten er geen vaste laadkabels zijn voorzien. Je hoeft dan alleen nog maar in te pluggen met je eigen laadkabel.

Zo ben je zeker dat je laadkabel niet beschadigd wordt door slecht gebruik van derden, alsook zien we dat veel gebruikers de laadkabel niet correct terug plaatsen na het laden waardoor deze op de grond terecht komt of er water in de aansluiting terecht komt.

Afrekenen of gratis stroom?

Wil je de energie die je via het oplaadpunt in een auto stopt gratis weggeven, of moet er voor betaald worden? In dat laatste geval wil je een afrekensysteem in het oplaadpunt hebben dat bijhoudt wanneer er hoeveel energie is geladen… en door wie.

Slimme oplaadpunten zijn voorzien van alle benodigde meetapparatuur om de gegevens van laadsessies op te slaan en te versturen. Ons systeem zorgt dan voor de afrekeningen en de rapporteringen.

Zelf doen of uitbesteden?

Onze eigen emosS-techniekers zorgen voor de aanleg, onderhoud en beheer van het laadpunt. Onze techniekers en ingenieurs zijn specifiek opgeleid in de problematiek van de installatie van laadoplossingen en hebben vele jaren ervaring.

Afrekenen met je werkgever?

Wil je een thuislaadpunt en heb je een elektrische auto van de zaak? Ga je dan de stroom gratis in het voertuig stoppen, of wil je maandelijks de geleverde stroom declareren?

Bij één of twee voertuigen is declaratie nog overzichtelijk. Neemt het aantal voertuigen toe, dan is het slim om de maandelijkse afrekening volledig te automatiseren. Een slim laadpunt kan iedere week, dag of maand de gegevens doorsturen naar je werkgever.

Bijverdienen met je laadpunten?

Energie goedkoop inkopen en voor een hogere prijs verkopen aan elektrische auto’s – is dat een business model? Jazeker. En die werkzaamheden kun je voor het grootste deel uitbesteden. Het kan ook een manier zijn om de terugverdientijd van je investering in oplaadpunten flink te verkorten.

Om succesvol te zijn in de exploitatie van oplaadpunten is het belangrijk om goede locaties te hebben. Ga na of er in jouw buurt behoefte is aan opladen. Een mooie bron van passief inkomen ligt misschien wel op je te wachten.

Je huisstijl op je laadpunten?

Voor veel bezoekers is je laadpunt het eerste kennismakingspunt met jouw bedrijf. Een mooie kans om ze alvast kennis te laten maken met je huisstijl.

Je kunt laadpunten laten maken in de kleur en met het logo van jouw bedrijf of zelfs helemaal integreren in de customer experience.

Probleem met draadloze telefoonladers

Graag vestigen er wij uw aandacht op dat vaak problemen ontstaan met laadpassen wanneer deze (in de auto) op een draadloze telefoonlader gelegd worden, dus wees daar voorzichtig mee aub! Wij waren reeds genoodzaakt verschillende laadpassen te vervangen om deze reden.